Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski

Jak pokonać korki w Krakowie

Projektom rozwoju zintegrowanego systemu komunikacji w krakowskim obszarze metropolitalnym poświęcona była konferencja "Jak pokonać korki w Krakowie" zorganizowana w Urzędzie Miasta Krakowa przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski. Podczas konferencji poruszony został temat krakowskiej komunikacji podziemnej.

W swoim stanowisku na konferencję SGiPM zwróciło się do profesorów: Antoniego Tajdusia - Rektora Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz Kazimierza Furtaka - Rektora Politechniki Krakowskiej o wspólne powołanie Społecznego Komitetu na Rzecz Rozwoju Krakowskiej Komunikacji Podziemnej dla wspierania z udziałem naukowców obu Uczelni planowania, a w przyszłości realizacji inwestycji komunikacji podziemnej w ramach zintegrowanego systemu komunikacji Krakowa.

"Jeżeli będę jechał szybkim pociągiem albo metrem, którego jestem zwolennikiem, to będę mógł dojechać z Kurdwanowa do centrum przy prędkości około 70 km/h w czasie ok. 7 minut. I to jest zmiana jakościowa" - powiedział Dziennikowi Polskiemu prof. Antoni Tajduś. Natomiast prof. Kazimierz Furtak dodał: "Metro to między innymi około dwukrotnie większa prędkość eksploatacyjna, brak wrażliwości na warunki atmosferyczne, większa częstotliwość kursowania taboru, większy komfort i bezpieczeństwo podróży. Ale metro to także wielokrotnie większe koszty budowy i eksploatacji. W tej chwili miasto takich pieniędzy nie ma. Ale czy to jest jednak argument dyskwalifikujący raz na zawsze budowę metra w Krakowie?"

O Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Wieliczka - Balice mówił podczas konferencji Włodzimierz Żmuda, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe w Krakowie. Studium tej Szybkiej Kolei Miejskiej w Krakowie opracowane na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego przewiduje sześć linii kolei aglomeracyjnej. W roku 2013 spółka PKP Polskie Linie Kolejowe chce oddać do użytku zmodernizowaną linię dla potrzeb Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Wieliczka - Balice. Pociągi mają ją pokonywać w czasie nawet mniejszym niż 40 minut, a więc krócej niż obecnie szybki tramwaj jeździ z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki.

W planach PKP jest także przebudowa odcinka od Dworca Głównego do Płaszowa. Powstała koncepcja, aby na tym fragmencie trasy nasyp kolejowy zastąpić estakadą z podwójnym torowiskiem. Dzięki temu przestrzeń pod estakadą można byłoby wykorzystać m.in. na parkingi, nowe ulice i chodniki, czy przestrzenie na działalność komercyjną.

***********

Referaty Konferencji

Zintegrowany System Transportu Publicznego, Ryszard Rębilas, dyrektor Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych Przewozy Regionalne Sp. z o.o.
plik doc >>>
prezentacja, plik pdf >>>

Rozwój infrastruktury kolejowej w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym, Włodzimierz Żmuda, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe w Krakowie (plik pdf) >>>

Inwestycyjne plany rozwoju komunikacji w Krakowie, Tadeusz Trzmiel, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa (plik pdf) >>>

Rozwój komunikacji podziemnej. Metro czy premetro w Krakowie, dr hab. inż. Krzysztof Stypuła, prof. PK (plik doc) >>>

Metro czy premetro w Krakowie? - dr hab. inż. Marek Cała (plik pdf) >>>

***********

Tematy dnia - Jak pokonać korki w Krakowie? 19 X 2010
Magdalena Drohomirecka rozmawia z Kazimierzem Barczykiem, wiceprzewodniczącym Sejmiku Województwa Małopolskiego i Wiesławem Starowiczem zastępcą Prezydenta Miasta Krakowa >>>

***********

fot. Anna Wiśniowska

**********

DZIENNIK POLSKI

Szybka kolej i metro zamiast korków

- Czasem szybciej można dojechać autostradą z Krakowa do Katowic, niż przejechać przez Kraków. Liczy się czas dojazdu, a nie odległość - mówił Kazimierz Barczyk, przewodniczący Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski, które zorganizowało konferencję "Jak pokonać korki w Krakowie".

Przedstawiono plany rozwiązania tego problemu poprzez Szybką Kolej Aglomeracyjną, rozbudowę linii tramwajowych oraz dróg. Przedstawiciele środowiska naukowego przekonywali, że najlepsze byłoby metro (ewentualnie premetro). Za najszybsze rozwiązanie, które pomogłoby ok. 1,5 mln osób przemieszczających się w aglomeracji krakowskiej, uznano szybką kolej. Obecnie szynobus kursuje na odcinku Dworzec Główny - lotnisko w Balicach. W 2013 r. ta trasa ma być rozszerzona o połączenie Dworzec Główny - Wieliczka. Do wykorzystania jest jednak w sumie 280 km linii kolejowych w aglomeracji, w tym 114 km w Krakowie. W planach są więc kolejne linie SKA, m.in.: Podłęże - Krzeszowice; Słomniki - Skawina, Kraków Główny - Batowice - Nowa Huta - Przylasek Rusiecki - Kraków Płaszów - Kraków Główny. Założenie jest takie, że w pierwszym etapie linie powinny mieć zapewnioną częstotliwość co najmniej dwóch kursów na godzinę i cykliczny rozkład jazdy. Według opracowania z 2006 r. koszt modernizacji linii kolejowych wyniósłby ok. 400 mln zł, budowa nowych przystanków - ok. 30 mln zł, a zakup taboru kolejowego - ok. 270 mln zł. Zauważano, że w sumie kosztowałoby to mniej więcej tyle, ile miasto wydało na budowę stadionów Wisły i Cracovii.

- Miasto współdziałało i współfinansowało opracowanie studium wykonalności dla szybkiej kolei aglomeracyjnej. Cały czas jesteśmy także gotowi uczestniczyć w realizacji tego przedsięwzięcia w zakresie budowy nowych przystanków i towarzyszącej im infrastruktury - zapewnił wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. Dodał, że kwestia zakupu taboru należy natomiast do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, które jest liderem przedsięwzięć związanych z SKA. Plan budowy nowych torowisk dla SKA realizuje już natomiast PKP Polskie Linie Kolejowe.

Podczas konferencji podkreślano, że kluczem do sukcesu jest zintegrowanie środków transportu w aglomeracji poprzez wzajemną koordynację rozkładów jazdy, jednorodne taryfy biletowe i wspólną informację dla podróżnych. Dzięki temu SKA mogłaby być zintegrowana z rozwijanymi przez miasto liniami szybkiego tramwaju.

- W Warszawie można zostawić samochód na parkingu i zejść na przystanek metra, gdzie pociągi w kierunku centrum kursują co 2 minuty i 50 sekund. Tego nie da się osiągnąć w przypadku szybkiego tramwaju - przekonywał prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej. Przyznał, że jedyną przeszkodą w budowie metra mogą być koszty. Marek Cała z AGH przypomniał, że Ateny na budowę 2 nowych linii metra otrzymały 90-procentowe dofinansowanie ze środków UE.

(TYM)
Dziennik Polski
2010-10-20

Ile czasu tracimy w korkach?
28 zł - godzina stania w korku .

Ile metrów mają korki?
800 m - korek utworzony ze 130 aut (200 osób); 55 m - trzy autobusy (200 osób)

Ile osób stoi w korku?
1,33 osoby - tyle pasażerów jedzie średnio w jednym pojeździe

Ile pieniędzy tracimy stojąc w korkach?
2,5 tys. zł - miesięczny koszt czasu straconego w korkach niektórych krakowian

**********

GAZETA WYBORCZA

Jak wygrać z korkami w Krakowie?

Zakorkowane ulice i wydłużający się w nieskończoność przejazd z jednej części Krakowa do drugiej. To chleb powszedni krakowskiego kierowcy. By odkorkować miasto, należy wybudować kolej aglomeracyjną, węzeł halicki i metro, a także dokończyć obwodnicę... To wnioski z wczorajszej konferencji zatytułowanej "Jak pokonać korki w Krakowie", zorganizowanej przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski. Pojawili się na niej samorządowcy i szefowie przedsiębiorstw zainteresowanych udrożnieniem ruchu na krakowskich ulicach. - Zdecydowaliśmy się na pseudomilitarną nazwę naszej konferencji, by podkreślić powagę sytuacji i naszą determinację w walce z utrudnieniami na drogach naszego miasta - tłumaczy Kazimierz Barczyk, przewodniczący SGiPM.

Kolej na aglomerację

Konferencja zaczęła się od prezentacji planów budowy Krakowskiej Kolei Aglomeracyjnej. KKA - zdaniem uczestników wczorajszego spotkania - znacznie rozładowałaby ruch w mieście (kierowcy mogliby zostawiać samochody poza miastem lub na jego obrzeżach i do centrum docierać pociągiem). Studium kolei aglomeracyjnej już istnieje, zostało opracowane na zlecenie urzędu marszałkowskiego jeszcze w 2007r. Dokument przewiduje uruchomienie sześciu linii obsługujących mieszkańców całej aglomeracji krakowskiej.

Co się z tym projektem dzieje?

Wiadomo już, że Polskie Linie Kolejowe chcą zacząć od uruchomienia zmodernizowanej linii kolejowej na trasie Wieliczka - Balice. Pociągi będą pokonywać ten odcinek w czasie krótszym niż 40 minut. I ma się to stać jeszcze przed 2012 r.
Pozostałe kierunki są na razie w planach.
By KKA spełniała swoją rolę, zdaniem uczestników konferencji należy otworzyć w samym tylko Krakowie 29 dodatkowych przystanków, na których można będzie przesiąść się na tramwaj lub autobus.

Kiedy to metro?

Wczoraj wróciła też sprawa metra - lejtmotywu tegorocznej kampanii wyborczej. - O metrze w Krakowie słyszymy już od 20 lat. Czas, żeby ktoś w końcu się tym zajął na poważnie - mówi prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej.
Jego zdaniem metro to jedyny sposób, by zachęcić kierowców do rezygnacji z samochodów na rzecz komunikacji publicznej. - Metro sprzyja korzystaniu z systemu park&ride. Wszystko dzięki częstotliwości kursowania. Jeśli metro jeździ co trzy minuty, to kierowcom bardziej opłaca się zostawić samochód na parkingu na przedmieściach i dalej jechać już autobusem czy tramwajem - przekonuje prof. Stypuła.

Węzeł balicki

Kolejnym warunkiem rozładowania korków jest powstanie węzła halickiego. Tej inwestycji nie możemy się jednak szybko spodziewać.
Z Dworca Głównego do Balic można w tej chwili dojechać szynobusem, który kursuje tylko po jednej 12-kilometrowej nitce torów. Kilka lat temu powstał więc pomysł budowy kolejnej, która umożliwiłaby częstsze kursowanie pociągów na lotnisko i z powrotem do centrum. Na ukończenie inwestycji nie ma jednak szans, dopóki urząd marszałkowski nie wyda decyzji środowiskowej. Jan Pamuła, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego, obawia się jednak, że może to nastąpić dopiero za trzy, cztery lata ze względu na protesty okolicznych mieszkańców (o sprawie pisaliśmy kilka tygodni temu). Tymczasem początkowo planowano, że inwestycja zostanie ukończona na Euro 2012.
Niestety, podobnie źle wygląda sytuacja z inną inwestycją wypatrywaną przez kierowców: dokończeniem obwodnicy Krakowa. Budowa 11-kilometrowego odcinka północnej obwodnicy miasta stoi pod wielkim znakiem zapytania.

Mateusz Żurawik
Gazeta Wyborcza
2010-10-20