Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski

Stanowisko Konferencji

Stanowisko
Samorządów Małopolski Północnej
na I Konferencji Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski
Inwestycje Drogowe w Małopolsce Północnej
Wolbrom, dnia 2 czerwca 2008 r.


Mieszkańcom Polski potrzebne są nie tylko i wyłącznie autostrady płatne, ale przede wszystkim dobre i bezpieczne drogi publiczne - wojewódzkie, powiatowe i gminne.

1. Samorządowcy uznali szybki i zrównoważony rozwój sieci dróg publicznych za bezwzględnie kluczowy warunek rozwoju gospodarczego. Do sprostania temu wyzwaniu samorządy przygotowują się od kilku lat. Mają one opracowane studia i koncepcje, a często nawet projekty techniczne dla budowy i modernizacji dróg, którymi zarządzają. Podstawowym problemem jest brak środków finansowych zarówno na utrzymanie, jak i działalność inwestycyjną.
2. Samorządowcy wnioskują o wystąpienie do parlamentarzystów o przywrócenie mechanizmów finansowych - uzależnienie ilości środków budżetowych od długości dróg powiatowych i gminnych - w przeciwnym razie nie będą w stanie realizować zadań związanych z drogownictwem.
3. Opowiedziano się za koniecznością stworzenia prawnych możliwości przekazywania części (niewykorzystywanych) pieniędzy z dróg krajowych na drogi samorządowe oraz łączenie pieniędzy z tych dróg dla wspólnej realizacji zadań.
4. Zgodnie poparto wspólne plany Województwa Małopolskiego i Miasta Krakowa dotyczące szybkiego przygotowania i wybudowania północnej i wschodniej obwodnicy Krakowa w połączeniu z modernizacją dróg krajowych z Katowic i Warszawy.
5. Samorządy deklarują dalszą współpracę przy przygotowywaniu i realizacji inwestycji na drogach wojewódzkich nr 783, 791 i 794 oraz przy budowie obwodnic w ciągu tych dróg.
6. Przedstawiciele samorządów oraz środowisk gospodarczych i społecznych opowiedzieli się za bezwzględną potrzebą zwiększenia środków finansowych przeznaczanych na wszystkie kategorie dróg jako ważnego czynnika rozwoju gospodarczego i cywilizacyjnego.
7. Postanowiono przeanalizować możliwości rozpoczęcia prac projektowo-studialnych dla nowych zadań: obwodnice Miechowa, Słomnik, Niesułowic oraz tzw. dużej obwodnicy Wolbromia.
8. Postulowano do administracji dróg krajowych zwiększenie zakresu prac na tych drogach, przyspieszenie ich tempa oraz poprawienie zasad konsultacji z samorządami.
9. Poparto petycję przedłożoną przez samorząd Klucz dotyczącą przebudowy drogi o znaczeniu ponadregionalnym nr 1095K Bolesław - Klucze - Jaroszowiec - Bydlin - Wolbrom w ramach MRPO.
10. Uczestnicy Konferencji z satysfakcją poparli propozycję Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski, organizowania co roku w innym mieście konferencji monitorujących inwestycje drogowe w Małopolsce Północnej, które na drogach wojewódzkich przekraczają 200 mln
z budżetu Województwa Małopolskiego.

Kazimierz Barczyk
Przewodniczący Stowarzyszenia
Gmin i Powiatów Małopolski
Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego

**********

**********

Informacja na I Konferencję
"Inwestycje drogowe w Małopolsce Północnej"
Kraków - Olkusz - Wolbrom - Miechów - Słomniki


Północna Obwodnica Krakowa
Północna obwodnica będzie IV elementem obwodnicy Krakowa. Usytuowana będzie między przedłużeniem odcinka autostradowego Balice - Radzikowskiego do węzła Modlnica po stronie zachodniej, a planowaną do budowy drogą ekspresową S7 po stronie wschodniej.
W ramach zadania zostaną wybudowane dwa węzły.
Odcinek węzeł "Radzikowskiego" - węzeł "Modlnica":
- zostanie przygotowany i zrealizowany przez Generalna Dyrekcję Dróg Krajowych i  Autostrad.
Odcinek węzeł "Modlnica" - węzeł "Zesławice":
Planowane jest wybudowanie drogi głównej przyspieszonej GP lub G tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Długość planowanego odcinka ok. 12 km z przekroczeniem (tunelem) miejscowości Zielonki - stanowiącej połączenie węzła "Modlnica" z węzłem "Zesławice" drogi ekspresowej S7. Zostaną wybudowane drogi serwisowe oraz wymagane uzbrojenie.

W dniu 14 maja 2008 roku została zawarta umowa pomiędzy Urzędem Marszałkowskim a Gminą Miejską Kraków w sprawie współpracy dla opracowania koncepcji programowo - przestrzennej do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji ustalenia lokalizacji drogi. Opracowane zostały warunki techniczne do w/w koncepcji.

Do końca 2008 roku planowane jest zawarcie umowy (po uprzednim przeprowadzeniu procedury przetargowej) z wykonawcą na opracowanie materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz ULD. Po zawarciu umowy jak wyżej planowane jest przygotowanie materiałów i złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

W 2009 roku planowane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz opracowanie materiałów i złożenie wniosku o uzyskanie decyzji ULD wraz z uzyskaniem decyzji.

Budowa ulicy 6 Sierpnia (Trasa Galicyjska)
Trasa Galicyjska stanowi domknięcie układu komunikacyjnego umożliwiającego połączenie z drogą krajową nr 7.
W ramach zadanie wybudowana zostanie ulica główna przyspieszona GP 2x2 tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, długości ok. 2 km, stanowiąca połączenie ul. Miłosza z al.29 Listopada. Przebudowane zostaną skrzyżowania oraz wybudowane obiekty dla przekroczenia linii kolejowej i rzeki Biełuchy. Inwestycja obejmie budowę dróg zbiorczych zapewniających funkcjonowanie istniejącego układu komunikacyjnego, przebudowę istniejących jezdni ul. Opolskiej w związku z wydzieleniem łącznic z Trasy Galicyjskiej. Planowana jest również budowa chodników oraz ekranów akustycznych.

W 2006 roku opracowano koncepcję programowo-przestrzenną z wnioskiem o decyzję ULICP dla Trasy na odc. od ul. Miłosza do al. 29 Listopada.
Ze względu na zmianę przepisów dotyczących uzyskania decyzji lokalizacyjnych dla dróg w 2007 roku zawarto umowę na opracowanie materiałów do wniosku o ULD dla budowy Trasy. W grudniu 2007 roku zostało wszczęte postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a w kwietniu 2008 r. Zgodnie z wymogami do toczącego się postępowania dołączony został raport oddziaływania inwestycji na środowisko. Wniosek o wydanie decyzji ULD zostanie złożony po otrzymaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Do końca 2008 roku planuje się uzyskanie ostatecznej decyzji ŚU i ULD.

Planowane rozpoczęcie realizacji inwestycji po 2010 roku, pod warunkiem zabezpieczenia środków finansowych w Budżecie Miasta Krakowa.

Przebudowa ulicy Iwaszki (przedłużenie ul. Strzelców do al. 29 Listopada)
Budowa ulicy Iwaszki stanowić będzie połączenie układu III obwodnicy Krakowa z drogą krajową nr 7. W ramach zadania wybudowana zostanie ulica główna G 2x2 tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, stanowiących przedłużenie ul. Strzelców do al. 29 Listopada o długości ok. 1,3 km, w tym budowa przekroczenia dwóch linii kolejowych. Wybudowane zostaną chodniki, ścieżki rowerowe i zostanie przebudowane uzbrojenie.
Przebudowana zostanie ulica Strzelców na odcinku od Ronda Barei do końca istniejącej ulicy Strzelców o długości ok. 1,1 km, z dostosowaniem do klasy G 2x2.

W 2007 roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla ul. Strzelców na odcinku od Ronda Barei do al. 29 Listopada. Opracowanie w końcowej fazie wykonania.

Do końca 2008 roku planowane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (wniosek o wydanie decyzji złożony został w kwietniu 2008 r.) oraz przyjęte zgłoszenie wykonania robót dla przebudowy ulicy na odcinku od skrzyżowania ul. Strzelców z ul. Powstańców do Ronda Barei.

Planowane rozpoczęcie realizacji inwestycji po 2010 roku, pod warunkiem zabezpieczenia środków finansowych w Budżecie Miasta Krakowa.

Przebudowa al. 29 Listopada odc. od ul. Opolskiej do granic Miasta
Al. 29 Listopada na powyższym odcinku stanowi ciąg drogi krajowej nr 7, kategorii G 2/2 tj. dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a na odc. od ul. Strzelców do granic Miasta- do klasy drogi G 2/3 tj. dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. W ramach zadanie przebudowana zostanie al. 29 Listopada na odcinku od ul. Opolskiej do granic Miasta, długości ok. 2,7 km. Wzdłuż całej alei planowane jest wykonanie obustronnych chodników z jednostronną ścieżką rowerową, zatok autobusowych, przebudowanie oświetlenia ulicznego i wybudowanie kanalizacji opadowej.

W 2007 roku podpisano umowę na opracowanie wstępnego projektu wraz z materiałami do decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi w celu uściślenia zajętości terenu wymaganego do pozyskania pod przebudowę al. 29 Listopada na odcinku od ul. Opolskiej do granic Miasta Krakowa. W maju 2008 roku złożony został wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Do końca 2008 roku planowane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (wniosek o wydanie decyzji złożony został w kwietniu 2008 r.) i ULD.
Wniosek o wydanie decyzji ULD zostanie złożony po otrzymaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Rozpoczęcie realizacji inwestycji może nastąpić pod warunkiem zabezpieczenia środków finansowych w Budżecie Miasta Krakowa.

Przebudowa skrzyżowania ulic: Conrada, Radzikowskiego, Armii Krajowej, Jasnogórskiej (Rondo Ofiar Katynia)
Rondo Ofiar Katynia jest ważnym elementem podstawowego układu komunikacyjnego po północno - zachodniej stronie Miasta. W ramach planowanej przebudowy zostanie wykonana estakada w ciągu ulic Conrada - Radzikowskiego, długości ok. 0,9 km, wybudowane przejście tunelowe pod Rondem w ciągu ulic Jasnogórska - Armii Krajowej, długości ok. 0,6 km, zostanie zmieniona geometria Ronda oraz przebudowana infrastruktura. Wybudowane zostaną drogi serwisowe do obsługi przyległego terenu, chodniki i ścieżki rowerowe.

W 2004 roku zostało opracowane studium wykonalności w zakresie infrastruktury drogowej.
W 2005 roku zlecono opracowanie materiałów do wniosku o wydanie decyzji o ULD. W maju 2007 roku uzyskano decyzję ŚU, która stała się ostateczna w lutym 2008 roku. Obecnie aktualizowane są materiały do wniosku o decyzję ULD.

Do końca 2008 roku planuje się złożyć wniosek o wydanie decyzji o ULD.
Zadanie realizowane jest przez Gminę Miejska Kraków w zakresie infrastruktury drogowej związane z organizacją EURO 2012.

Przebudowa ulicy Łokietka
Ulica Łokietka wg mpzp obszar "Pękowicka - Glogera" zaliczana jest do klasy drogi lokalnej. Planowana przebudowa obejmuje ulicę na odc. od ul. Pachońskiego do skrzyżowania z ul. Na Zielonki. Wykonane zostaną obustronne chodniki o zmiennej szerokości, zatoki autobusowe w miejscach gdzie będzie taka możliwość, odwodnienie ulicy oraz zostanie przebudowane oświetlenie uliczne.

W 2007 roku podpisano umowę na opracowanie koncepcji przebudowy ulicy Łokietka w Krakowie na odc. od ul. Kaczorówka do ul. Na Zielonki wraz ze złożeniem wniosku o ULD. Koncepcja jest na etapie uzgodnienia. W zakresie odc. od ul. Pachońskiego do ul. Kaczorówka - koncepcja opracowana w 2005 roku. Dla tego odcinka ulicy w Wydziale Architektury i Urbanistyki UMK toczy się postępowaniu w sprawie wydania decyzji ULICP.

Do końca 2008 roku planowane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach(wniosek o wydanie decyzji złożony został w kwietniu 2008 r.) i złożenie wniosku o wydanie decyzji ULD.
Rozpoczęcie realizacji inwestycji może nastąpić pod warunkiem zabezpieczenia środków finansowych w Budżecie Miasta Krakowa.

Przebudowa ulicy Kocmyrzowskiej
Przebudowa ulicy Kocmyrzowskiej stanowi kontynuację przebudowywanej przez Zarząd Dróg Wojewódzkich, drogi wojewódzkiej 776 oraz połączenie z węzłem Trasy S-7 "Łowińskiego", przygotowywanym do realizacji przez Generalna Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
W ramach zadania na odcinku od rejonu cmentarza Grębałów do granicy Miasta, długości ok. 1,7 km. dobudowana będzie druga jezdnia z dwoma pasami ruchu, łącznie z przebudową istniejących skrzyżowań i kolidującego uzbrojenia terenu. Zostaną wybudowane i przebudowane ścieżki rowerowe oraz chodniki.

W 2006 roku opracowano koncepcję programowo - przestrzenną przebudowy ul. Kocmyrzowskiej na odcinku od Cmentarza Grębałów do granicy Miasta. Ze względu na zmianę przepisów dotyczących uzyskania decyzji lokalizacyjnych dla dróg, odstąpiono od opracowania materiałów do ULICP. W 2007 roku została zawarta umowa na opracowanie materiałów do wniosku o ustaleniu lokalizacji drogi. Został złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zgodnie z wymogami do toczącego się postępowania dołączony został raport oddziaływania inwestycji na środowisko.

Do końca 2008 roku planowane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, (wniosek został złożony w lutym 2008 r., zgodnie z wymogami do toczącego się postępowania dołączony został raport oddziaływania inwestycji na środowisko), decyzji ULD i opracowanie studium wykonalności.

Planowane rozpoczęcie realizacji inwestycji - po 2010 roku, pod warunkiem zabezpieczenia środków finansowych w Budżecie Miasta Krakowa.

**********

Prezentacje

Inwestycje drogowe w Małopolsce Północnej - referat Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie

Inwestycje komunikacyjne - Tadeusz Trzmiel, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa