konferencje     ma這polanie roku     podarujmy dzieciom lato     wsp鏊nota ma這polska    
       
WR蚙 DO LISTY BIOGRAM紟 
Igor Mitoraj
Urodzi si w 1944 roku w niemieckiej miejscowo軼i Oederan w Rudawach jako syn deportowanej polskiej robotnicy przymusowej i oficera Legii Cudzoziemskiej francuskiego je鎍a wojennego. Po zako鎍zeniu wojny matka wraz z synem powr鏂i豉 do Polski, do swoich rodzic闚. Dzieci雟two i m這do嗆 Mitoraj sp璠zi w miejscowo軼i Grojec. Po uko鎍zeniu Liceum Plastycznego w Bielsku-Bia貫j w roku 1963 zacz掖 studia na Akademi Sztuk Pi瘯nych w Krakowie, gdzie studiowa malarstwo pod kierunkiem Tadeusza Kantora.

W 1968 roku, wyjecha do Pary瘸 kontynuowa studia w 丱ole Nationale Sup廨ieure des Beaux Arts. Zaczyna tam jako malarz i grafik, pierwsz wystaw w galerii La Hune w Dzielnicy ζci雟kiej, zwi您anej z ksi璕arni o tej samej nazwie (1976). Rok p騧niej zainteresowa si rze嬌. Wkr鏒ce potem otrzyma propozycj przygotowania wystawy dla galerii ArtCurial w Pary簑, prowadzonej przez bratanka 闚czesnego Prezydenta Francji Mitteranda. By przygotowa prace do tej wystawy, Mitoraj wyjecha na rok do centrum artystycznych odlewni pracuj帷ych w br您ie oraz kamieniarzy pracuj帷ych w marmurze w Pietrasanta, we W這szech. Tam powsta造 pierwsze br您y Mitoraja, oraz pierwsze monumentalne rze嬌y z bia貫go marmuru z pobliskiej Carrary.

Od momentu wystawy ArtCurial w 1977 rze嬌y i rysunki Igora Mitoraja pokazano na 120 wystawach indywidualnych na ca造m 鈍iecie. Jego rze嬌y, cz瘰to gigantycznej wielko軼i, stoj w reprezentacyjnych punktach wielu miast - m.in. w Pary簑 na La D嶨ense oraz w Rzymie, Mediolanie, Lozannie, Londynie, Krakowie, Scheveningen ko這 Hagi, w USA i Japonii.

G堯wnym tematem rze嬌 Mitoraja jest ludzkie cia這, jego pi瘯no i krucho嗆, a tak瞠 g喚bsze aspekty ludzkiej natury, kt鏎e pod wp造wem czasu i okoliczno軼i ulegaj wynaturzeniu. Odwo逝j帷 si, nawet dos這wnie (niekiedy ju w tytule rze嬌y: Ikar, Tyndareus, Centauro, Eros, Mars, Gorgona, Paesaggio Ithaka), do mitologii lub historii Grecji i Rzymu, niejako "cytuje" pi瘯no i idealne proporcje rze嬌 klasycznych, jednocze郾ie uzmys豉wiaj帷 odbiorcy ich ludzk natur i niedoskona這嗆 poprzez umy郵ne sp瘯ania i uszkodzenia powierzchni pos庵闚, a nawet powalenie ich na ziemi. Mityczni bohaterowie, zranieni, niedoskonali patrz niemo na widza pustymi oczodo豉mi, cz瘰to zakryci ca逝nami, niczym istoty ranne lub kalekie, niejednokrotnie niemi - z ustami zakrytymi tkanin. Styl Mitoraja polegaj帷y na interpretacji antyku z wprowadzeniem wyra幡ych akcent闚 nowoczesno軼i, jest obecnie rozpoznawany przez mi這郾ik闚 sztuki na ca造m 鈍iecie. Elementem charakterystycznym prac Mitoraja s usta, kt鏎e zawsze maj kszta速 ust autora i stanowi nieformalny "podpis" rze嬌iarza na dziele.
WR蚙 DO LISTY BIOGRAM紟 



                           Stowarzyszenie Gmin i Powiat闚 Ma這polski