konferencje     małopolanie roku     podarujmy dzieciom lato     wspólnota małopolska    
       
SZCZEGÓŁY INFORMACJI
2010-10-18 Dziennik Polski
Kraków: Trudna walka o drogi

Przy cięciach w budżecie państwa nie ma żadnych szans na to, by północna obwodnica Krakowa znalazła się w rządowych planach inwestycyjnych na najbliższe lata.

Co gorsza - ofiarą cięć może stać się drugi odcinek drogi ekspresowej S7 od Rybitw do ul. IgołomsMej, którego budowa miała się rozpocząć w przyszłym roku.

Jak informowaliśmy w sobotę, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oficjalnie odmówiła wpisania północnej obwodnicy stolicy Małopolski do Programu Budowy Dróg Krajowych. To oznacza, że nadal inwestycja ważna dla Krakowa nie ma zapewnionego finansowania z budżetu państwa, a samorządu regionalnego nie stać na tak kosztowne zadanie (co najmniej 1,5 mld zł). Do tego przedstawiciele GDDKiA na spotkaniu z krakowskimi urzędnikami poinformowali, że w przyszłym roku nie będzie pieniędzy na budowę drugiego odcinka drogi ekspresowej S7. Pierwszy - od autostrady A4 w Bieżanowie do Rybitw - czeka na otwarcie, drugi - od Rybitw do ul. Igołomskiej - miał być budowany w przyszłym roku.

Wojewoda małopolski Stanisław Kracik podkreślą że ta inwestycja ciągle nie jest na tyle przygotowaną by można było ją realizować. Jednak według harmonogramu przygotowań zgoda na realizację inwestycji drogowej dla drugiego odcinka S7 ma być wydana jeszcze w tym roku. - Jak będzie wydana decyzja, będziemy rozmawiać z ministrem infrastruktury o pieniądzach - zapewnia wojewoda.

- Najprawdopodobniej będą cięcia funduszy na drogi rzędu 6 mld zl. To może spowodować, że nawet niektóre projekty związane z Euro 2012 zostaną odłożone - mówi Kazimierz Barczyk, przewodniczący Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski. Według niego, trzeba powalczyć jednak o pieniądze na S7 w Krakowie, bo to kontynuacja inwestycji. Jego zdaniem, północna obwodnica ma niewielkie szansę, by w najbliższych latach rząd zapewnił jej finansowanie z budżetu. - Postulaty o wpisanie tej inwestycji do rządowych programów były bardziej marzeniem niż realną możliwością - przyznaje Kazimierz Barczyk.

Jutro - podczas konferencji SGiPM "Jak pokonać korki w Krakowie" - przedstawiciele GDDKiA i Ministerstwa Infrastruktury mieli być pytani o północną obwodnicę. Teraz nie wiadomo, czy się pojawią.

GRZEGORZ SKOWRON

wstecz



                           Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski