konferencje     ma這polanie roku     podarujmy dzieciom lato     wsp鏊nota ma這polska    
       
SZCZEG茛Y INFORMACJI
2010-10-19 Dziennik Polski
Szybka kolej na trasie Wieliczka - Balice

Od 2013 r. mieszka鎍y Krakowa i okolic oraz tury軼i maj mie mo磧iwo嗆 podró穎wania pierwsz lini Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Wieliczka - Balice.

- My zadbamy o przystosowanie torów dla potrzeb Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej pomi璠zy Wieliczk a Balicami. Od w豉dz miasta i województwa b璠zie natomiast zale瞠 zapewnienie odpowiedniego taboru i to, czy znajdzie si operator, który b璠zie realizowa przewozy na tej trasie - informuje W這dzimierz 痂uda, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe w Krakowie. - Dzi瘯i zmodernizowaniu torów i budowie nowych przystanków poci庵i b璠 mog造 pokonywa t tras w czasie nawet krótszym ni 40 minut.

Obecnie szynobus je寮zi na trasie Dworzec Gówny - lotnisko w Balicach i pokonuje j w 16 minut. W celu poprawienia tego po陰czenia do 2013 r. PKP zamierza wybudowa dla szybkiej kolei dwa nowe torowiska z Dworca Gównego do Mydlnik. Dzi瘯i nim poci庵 SKA nie b璠zie musia ju korzysta z torowiska 陰cz帷ego Kraków z Katowicami, a to da mo磧iwo嗆 kursowania co 20 minut. Dodatkowo powstan dwa przystanki kolejowe z peronami w rejonie ulic Zakliki z Mydlnik i Powstania Styczniowego. W sumie na prace na odcinku od Dworca Gównego do Balic PKP wyda ok. 250 mln z. Mi璠zynarodowy Port Lotniczy im. Jana Paw豉 II ma natomiast przygotowa przystanek ko鎍owy przy lotnisku.

Dla potrzeb SKA, za ok. 50 mln z, zmodernizowane zostanie tak瞠 torowisko na odcinku Bie瘸nów - Wieliczka Rynek wraz z przystankami: Bie瘸nów, ul. Dro盥穎wa, Wieliczka, Wieliczka Rynek. Przy dwóch ostatnich przystankach powstan tak瞠 parkingi park & ride (zostaw samochód i przesi康 si na komunikacj zbiorow) sfinansowane przez samorz康 Wieliczki.

W planach PKP jest tak瞠 przebudowa odcinka od Dworca Gównego do P豉szowa. Powsta豉 koncepcja, aby na tym fragmencie trasy nasyp kolejowy zast徙i estakad z podwójnym torowiskiem. Dzi瘯i temu przestrze pod estakad mo積a by這by wykorzysta m.in. na parkingi, nowe ulice i chodniki, czy przestrzenie na dzia豉lno嗆 komercyjn. Na t koncepcj na razie nie ma pieni璠zy. W celu ich znalezienia nieodzowne jest wspólne poszukiwanie 鈔odków przez parlamentarzystów, w豉dze miasta i PKP. Pieni康ze mog pochodzi z bud瞠tu centralnego i gminy, funduszy unijnych oraz od inwestorów prywatnych.

W planach PKP po 2014 r. jest tak瞠 przystosowanie torów dla SKA na kolejnych trasach: Kraków Gówny - Batowice - Nowa Huta - Przylasek Rusiecki - Kraków P豉szów - Kraków Gówny; Mydlniki - Nowa Huta; Pod喚瞠 - Trzebinia; Skawina - Miechów; Mydlniki - 璕.

Plany zwi您ane z szybk kolej zostan przedstawione na dzisiejszej konferencji "Jak pokona korki w Krakowie", któr w Sali Obrad Rady Miasta Krakowa zorganizuje Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Ma這polski. B璠zie ona po鈍i璚ona projektom rozwoju zintegrowanego systemu komunikacji w krakowskim obszarze metropolitalnym. Podczas konferencji poruszony zostanie tak瞠 temat "Metro lub premetro w Krakowie". G這s zabior: rektor Akademii Górniczo-Hutniczej prof. Antoni Tajdu oraz rektor Politechniki Krakowskiej prof. Kazimierz Furtak. Obydwaj s zwolennikami rozwoju podziemnej komunikacji w naszym mie軼ie.

- Je瞠li b璠 jecha szybkim poci庵iem albo metrem, którego jestem zwolennikiem, to b璠 móg dojecha z Kurdwanowa do centrum przy pr璠ko軼i oko這 70 km/h w czasie ok. 7 minut. I to jest zmiana jako軼iowa - mówi w rozmowie z nami prof. Antonii Tajdu. Natomiast prof. Kazimierz Furtak powiedzia m.in.: - Metro to mi璠zy innymi oko這 dwukrotnie wi瘯sza pr璠ko嗆 eksploatacyjna, brak wra磧iwo軼i na warunki atmosferyczne, wi瘯sza cz瘰totliwo嗆 kursowania taboru, wi瘯szy komfort i bezpiecze雟two podró篡. Ale metro to tak瞠 wielokrotnie wi瘯sze koszty budowy i eksploatacji. W tej chwili miasto takich pieni璠zy nie ma. Ale czy to jest jednak argument dyskwalifikuj帷y raz na zawsze budow metra w Krakowie?

Piotr Tymczak
Dziennik Polski, 2010-10-19

wstecz



                           Stowarzyszenie Gmin i Powiat闚 Ma這polski