konferencje     ma這polanie roku     podarujmy dzieciom lato     wsp鏊nota ma這polska    
       
SZCZEG茛Y INFORMACJI
2012-06-16 Dziennik Polski
Zaproszenie do miejsc 鈍i皻ych
Co roku miliony ludzi pielgrzymuj do miejsc kultu religijnego. Czy ta forma manifestowania wiary przetrwa w laicyzuj帷ym si 鈍iecie?

Ani laicyzacja zachodu Europy, ani kryzys nie odbi造 si na ruchu pielgrzymkowym. Ludzie potrzebuj wyciszenia i czasu na przemy郵enia. To w豉郾ie z potrzeby ludzi przed dwudziestu laty zosta造 zrekonstruowane 鈔edniowieczne drogi prowadz帷e z ró積ych cz窷ci Europy, m.in. z podkrakowskich Wi璚豉wie Starych, do grobu 鈍. Jakuba w Santiago de Compostela. A fakt, 瞠 nowe sanktuarium w ζgiewnikach nale篡 ju do tych o najwy窺zej w 鈍iecie frekwencji, 鈍iadczy tylko o potrzebie odwiedzania takich duchowych centrów.

Czy pielgrzymowanie do miejsc kultu nale篡 陰czy wy陰cznie z pobo積o軼i?

Pocz徠ki pielgrzymowania si璕aj w 鈍iecie chrze軼ija雟kim VI wieku. Z biegiem czasu ten rodzaj wyra瘸nia pobo積o軼i rós. Dzi miejsca kultu to w 80 proc. sanktuaria maryjne, a w 10 proc. zwi您ane z Chrystusem. P徠nicy odwiedzaj je z pro軸ami o 豉sk i zdrowie. Na ziemiach polskich w latach rozbiorów pielgrzymowanie do Marii Królowej Polski dodatkowo nabra這 patriotycznego wymiaru, 陰cz帷 indywidualne intencje wiernych z pro軸ami o wolno嗆 ojczyzny. Ale to specyfika polska, do sanktuariów pod捫aj ludzie, coraz rzadziej pieszo, z pobo積o軼i.

Ludzie odczuwaj wi瘯sz potrzeb pielgrzymowania, gdy maj k這poty i rozterki?

Mo積a zauwa篡 tak prawid這wo嗆. Przy tej okazji trzeba odnotowa fenomen kultu mi這sierdzia Bo瞠go, który w krótkim okresie nabra olbrzymich rozmiarów. Szczególnie jest on 篡wy w鈔ód katolików w biednych krajach Azji i Afryki, gdzie ludzie potrzebuj wsparcia.

Jak powstawa造 miejsca kultu?

Sanktuaria pojawi造 si w po逝dniowej katolickiej Europie. W 鈔edniowieczu najcz窷ciej powstawa造 za spraw energicznego biskupa, który sprowadza do 鈍i徠yni relikwi, co stanowi這 o presti簑 miasta. Po 鄉ierci biskup zostawa 鈍i皻ym, a nie wymaga這 to takich stara jak dzi, i do jego relikwii w璠rowali pielgrzymi. A sanktuaria maryjne powsta造 w wyniku objawie Marii, obecno軼i w 鈍i徠yni jej s造n帷ego z 豉sk obrazu, albo odcisków stóp Matki Bo瞠j, jak te w miejscowo軼i Bardo 奸御kie.

Czym mierzy popularno嗆 miejsc pielgrzymkowych?

O randze o鈔odka decyduje frekwencja i liczba przyj皻ej przez p徠ników komunii 鈍i皻ej. Uwa瘸m jednak, 瞠 sprawa wymaga subtelno軼i badawczej, bo czy La Salette, które odwiedzi這 mniej pielgrzymów ni Lourdes, jest mniej
wa積e? Do La Salette trudno dotrze, a i tak odwiedza je rocznie kilkaset tysi璚y wiernych. Lourdes nazywane jest miastem hotelem i przybywa tam rocznie 6 mln p徠ników.

Czy ludzie mieszkaj帷y blisko sanktuariów odznaczaj si wi瘯sz religijno軼i?

Skoro mieszkaj blisko, wi璚 pewnie ich wiedza religijna jest wi瘯sza. Rzutuje to te na cz瘰totliwo嗆 pielgrzymowania. Przed wojn mieszkaj帷y w rejonie Cz瘰tochowy starali si przybywa na Jasn Gór co roku.

Czy Kraków dobrze wykorzystuje fakt istnienia w mie軼ie sanktuarium?

Na ca造m 鈍iecie miasta, w których s sanktuaria, maj z tego korzy軼i materialne. U nas zarabianie na pielgrzymach to w odczuciu spo貫cznym temat wstydliwy, a to b陰d. Kraków, co wymaga pewnych inwestycji, nie wypromowa przygotowanych tras np. 郵adami 安. Faustyny czy 鈍. brata Alberta. ód, gdzie Faustyna Kowalska przebywa豉 krótko, organizuje procesj z parku, w którym mia豉 pierwsze objawienie, do katedry. Przez takie dzia豉nia upowszechnia si te przecie sam kult.

Rozmawia豉 Ma貪orzata Iskra

**********

Zaproszenie do miejsc 鈍i皻ych

Kraków przygotowuje si do organizacji wydarzenia turystycznego wielkiej rangi. W dniach 7-9 wrze郾ia 2012 roku odb璠 si Mi璠zynarodowe Targi Turystyki Pielgrzymkowej SACRAFAIR 2012.

Na targi zaproszonych zosta這 3,6 tys. wystawców z Polski, Europy i innych kontynentów. Jeszcze nie wiadomo, ilu do Krakowa przyjedzie. Na 2,5 tys. mkw. powierzchni wystawienniczej zostanie przedstawiona kompleksowa oferta turystyczna dla pielgrzymów, m.in. prezentacje miejsc kultu religijnego i akcesoriów pielgrzyma, oferty biur podró篡, hoteli i restauracji. SACRAFAIR 2012 zapowiada odkrywanie tego, co najcenniejsze - potencja逝 duchowego i kulturowego miejsc 鈍i皻ych, rado軼i spotkania z drugim cz這wiekiem, bogactwa modlitwy, sensu zatrzymania si w p璠zie - uwa瘸j organizatorzy targów z Wy窺zej Szko造 Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej, którzy wspó逍racuj przy tym przedsi瞝zi璚iu m.in. z Uniwersytetem Papieskim Jana Paw豉 II, Uniwersytetem Jagiello雟kim, Centrum Jana Paw豉 II "Nie l瘯ajcie si" i organizacjami turystycznymi.

- SACRAFAIR 2012 w swoim zamierzeniu ma szans sta si mi璠zynarodowym forum pielgrzymów z ca貫go 鈍iata - mówi dyrektor targów Jolanta Tokarska. Trzydniowy program targów jest niezwykle bogaty. Najwa積iejsza b璠zie prezentacja regionów i miejsc, do których zmierzaj p徠nicy, ale b璠 te konferencje, dyskusje i warsztaty o pielgrzymowaniu do miejsc 鈍i皻ych. Mo積a b璠zie obejrze filmy o pielgrzymkach Jana Paw豉 II, obejrze wystaw i zasi璕n望 porady zielarza. Ka盥ego dnia targi u鈍ietni go嗆 specjalny.

SACRAFAIR 2012 nie bez powodu odbywa si b璠 w Krakowie. Miasto ma wielowiekow histori i religijne tradycje, 篡wy jest tu kult 鈍i皻ych. Kraków jest miastem, które ukocha papie Jan Pawe II, a do Sanktuarium Mi這sierdzia Bo瞠go w ζgiewnikach przybywaj co roku rzesze p徠ników. W innych miejscach Ma這polski te jest wiele sanktuariów, które odwiedzaj wierni. Zostan one, obok szlaku architektury drewnianej, zaprezentowane podczas targów.

W przygotowywanie SACRAFAIR 2012 w陰cz si studenci uczelni wspó這rganizuj帷ych targi, dla których udzia w tym przedsi瞝zi璚iu mo瞠 by ciekawym do鈍iadczeniem i pouczaj帷 praktyk.

(mei)
wstecz



                           Stowarzyszenie Gmin i Powiat闚 Ma這polski